Høsten har kommet, og dagene blir mørkere, det vil si dårligere sikt på veiene. Selv om billysene er sterke, erstatter de ikke dagslyset. Syklister, fotgjengere og dyr blant annet blir mye vanskeligere å oppfatte i mørket. Risikoen for ulykker øker derfor drastisk ved kjøring i mørket.
Få sekunder på å reagere
Den største utfordringen når man kjører i mørket, er den begrensede sikten. Selv om man har godt lys, kan avstander være vanskeligere å bedømme i mørket.
Spesielt vanskelig er det med syklister i veibanen. For selv om en syklist i mørket ser bilen, så ser ikke nødvendigvis bilføreren syklisten. For har ikke syklisten lys på sykkelen, er syklisten omtrent usynlig i høstmørket.
Syklende som ikke har refleks og lykt, blir først synlig 25-30 meter fra bilister med nærlyset på. Er veibanen våt og det er regn, vil sikten være enda mer redusert. Da kan det ofte være for sent.
– Svært mange bilister har nok fått hjertet i halsen over at det plutselig er en syklist uten lys i veibanen. På sykkel er i tillegg farten vesentlig høyere enn for gående. Da er det behov for å oppdage syklisten tidligere. Det er små marginer før det skjer en ulykke, sier seniorrådgiver David Tofthagen i Trygg Trafikk til vegvesenet.no
Slår du av fjernelyset for tidlig?
I følge Statens vegvesen er mange redd for å blende møtende trafikk og slår av fjernlyset altfor tidlig. Da vil man få en mørk sone mellom deg og møtende kjøretøy, et område hvor man ikke vet hva som befinner seg mellom bilene. Bruk fjernlyset inntil sonen mellom møtende bil og deg er opplyst.
Man bør derfor skru på fjernlyset 2-3 bil-lengder før møtende bil. Da vil man få opplyse høyre veikant så tidlig som mulig.
Tips
- Ikke skru av fjernlyset for tidlig, og ikke skru det på igjen for sent.
- Ikke se inn i møtende bil sitt lys.
- Fokuser blikket langs veikanten for å oppdage syklister, fotgjengere osv. Da vil du også unngå å bli blendet.
- Skal du sykle eller ut og gå, ikke glem refleks!
Bli en sikker trafikant, bestå teoritentamen hos oss. Kjøp tilgang her.
Kilde: vegvesenet.no