Du kjenner sikkert igjen følelsen: Du kjører på en vei, og plutselig dukker det opp et lysegrått skilt med mange skråstilte streker, også kalt “slutt på særskilt fartsgrense”. “Jaha”, tenker du kanskje, “hva er fartsgrensen nå da …?” Dette kan skje med oss alle – vi er nemlig så vant til å bli fortalt akkurat hva vi skal gjøre, og vi er vant til at skiltene gir oss eksakte opplysninger, for eksempel at fartsgrensen er 50 km/t eller 70 km/t. Dette føles trygt og godt. Men så plutselig kommer det et skilt der vi selv må tenke – for skiltet “slutt på særskilt fartsgrense” sier jo ikke rett ut hva den nye fartsgrensen er, det forteller jo bare at den særskilte fartsgrensen tar slutt der skiltet står. Så hvordan skal man da vite hva den nye fartsgrensen er etter skiltet? Det er ikke så komplisert …
Så hva er fartsgrensen?
Når du ser skiltet “slutt på særskilt fartsgrense”, er fartsgrensen videre 80 km/t. Jacob Alexander Torgersen i Statens vegvesen sier enkelt og greit: «Skilt 364 ‘Slutt på særskilt fartsgrense’ skal bare anvendes for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder.» Ikke noe tvil der, altså.
Denne fartsgrensen (80 km/t) regnes som en generell fartsgrense i Norge (i likehet med 50 km/t).
Hva skal man egentlig med dette skiltet?
Mange vil kanskje tenke: “Hva i all verden skal vi med et skilt som ikke sier rett ut hva fartsgrensen er? Hadde det ikke vært mye bedre å bare sette opp et vanlig fartsgrenseskilt som i klartekst forteller hva fartsgrensen er?” For såvidt, det hadde vært enklere for sjåførene å bare forholde seg til “vanlig” fartsgrenseskilt, men det er en annen stor fordel ved å bruke skiltet “slutt på særskilt fartsgrense” – man slipper nemlig å sette opp en haug med skilt på store deler av vegstrekningene i landet.
Raymond Bredo Larsen i Statens vegvesen sier at “vanlige” fartsgrenseskilt “skal gjentas ca. for hver 500 meter og det ville blitt utrolig mange 80 km/t skilt om dette skulle gjennomføres i 80-soner.” Hvis fartsgrensen er 80 km/t på en veistrekning som er 50 km, ville dette innebære at man måtte sette opp 100 fartsgrenseskilt. Men i stedet kan man nøye seg med å sette opp noen få “slutt på særskilt fartsgrense”‘-skilt, for de forteller sjåføren at fartsgrensen på veien videre er den generelle fartsgrensen 80 km/t, som er en av våre to generelle fartsgrenser, og slike generelle fartsgrenser trenger man ikke å sette opp så mange skilt for å informere om.
Vil du øve på flere skiltspørsmål? Kjøp tilgang til alle teorispørsmålene våre her.
Hva er fartsgrensen når det står slutt på 40 km/t?
Takk for spørsmålet 🙂 Skiltet 364 «Slutt på særskilt fartsgrense» viser alltid at fartsgrensen videre er 80 km/t, uansett hvilken fartsgrense som er opphevet. (Men hvis skiltet mot formodning skulle ha blitt satt opp feil, er det den andre generelle fartsgrensen som gjelder, altså 50 km/t. Men dette vil altså være feil bruk av skiltet, og det bør meldes fra om til Statens vegvesen)
Unntaket er i tettbygd strøk. Slutt på 30 betyr da 50 km/t.
Ja, en del tror nok det. Men Statens vegvesen sier at skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense» bare skal anvendes for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder. Altså brukes det ikke for å angi 50 km/t.
uenige med svaret. hva med slutt på 40 og kommer man til tettbygd?
Disse skiltene brukes bare for å angi at generell fartsgrense er 80 km/t. De vil derfor ikke brukes når man kommer inn i tettbygd strøk 🙂
Dersom fartsgrensen var 40 km/t eller lavere, er den nye fartsgrensen nå 50 km/t. Dersom fartsgrensen var mellom 50 og 70, er den nye fartsgrensen nå 80 km/t.
Hei, Bengt! Det er nok mange som tror det, men det er dessverre feil. Når man ser et slikt skilt, er fartsgrensen videre alltid 80 km/t. Statens vegvesen skriver: «Skilt 364 skal bare anvendes utenfor tettbygd strøk for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder.» (Vegnormal N300:2024)
Det er nok riktig som også Raymond Bredo Larsen i Statens vegvesen sier i begynnelsen, men så mener jeg han roter det litt til på slutten da han sier, i dette tilfellet (det betyr vel at i andre tilfeller så kan det bli den andre generelle fartsgrensen). «slutt på særskilt fartsgrense”‘-skilt, forteller sjåføren at fartsgrensen på veien videre er en generell fartsgrense – i dette tilfellet 80 km/t, en av våre to generelle fartsgrenser
Takk for tilbakemeldingen, Åge 🙂 Vi ser at teksten kunne misforstås, så derfor har vi gjort en liten endring, slik at artikkelen nå er enda tydeligere.
Skilt 364 gjør alltid at fartsgrensen oppheves og blir den generelle fartsgrensen 80km/h, men hvilket skilt benyttes når fartsgrensen oppheves og blir den andre generelle fartsgrensen 50km/h. Min forståelse var at dette skiltet gjaldt for begge de generelle fartsgrensene, og det som definerte om fartsgrensen ble 80 eller 50km/h var om man befant seg i(50) eller utenfor(80) tettbebygd strøk når man så dette skiltet
Hei, Haakon! Det er nok mange som tror det, men skilt 364 brukes bare utenfor tettbygd strøk, og derfor vil det skiltet bare brukes for å angi at fartsgrensen videre er 80 km/t.
Det sies i artikkelen at vanlige fartsskilt skal gjentas for ca hver 500m, men dette kan da ikke stemme? Kan ikke huske å ha sett så mange skilt på veier med fartsgrensen over 80. De står da med mye større avstand. Jeg har en bil med skiltgjenkjenning, og den skjønner overhodet ikke dette «spesiell fartsgrense opphevet»-skiltet. Den prøver da å finne ut hva fartsgrensen på aktuell strekning har vært tidligere, og hvis den har vært feks 70 eller 90, oppgir den dette. i motsatt fall får jeg bare — på panelet, og dette blir ganske så forvirrende. Er det bare i Norge vi har dette spesielle skiltet? Vi får jo flere og flere biler med skiltgjenkjenning.
Hei! Når det gjelder avstand mellom skilt, er hovedregel slik: Utenfor vegkryss skal særskilt fartsgrense 70 km/t eller lavere gjentas for hver 500 m (eller oftere). Men hvis fartsgrensen er 90 eller 100 km/t, skal skiltet gjentas for hver 5 km (eller oftere) – slik du selv også har erfart. Skiltet «slutt på særskilt fartsgrense» finnes ikke bare i Norge (men vær obs på at den generelle fartsgrensen da kan være annerledes enn i Norge).
Det kan nok være forskjellig hvordan ulike biler håndterer skiltgjenkjenning, og som eksemplet ditt viser, er det alltid best å kunne reglene selv. Se f.eks. denne artikkelen om hvor feil bilen kan ta: https://dinside.dagbladet.no/motor/trodde-bolleprisen-var-fartsgrensa/74523772
Håper dette var oppklarende 🙂
Bor i byen ved en skole og vi har en ’30 sonen opphører’ skilt midt i en 50 sone. Veikrysset er nylig oppgradert. Eksemplet ligger i krysset Solbakken – Helleveien ved bussholdeplassen, Bergen. Er skiltet feil?
Hei, og takk for spørsmålet😊 Du sikter kanskje til et firkantet skilt som også inneholder ordet «Sone»? Dette er i så fall er skilt som kalles «Slutt på fartsgrensesone» (som er et annet skilt enn det runde skiltet som kalles «Slutt på særskilt fartsgrense», og som vi omtaler i denne artikkelen). Når man passerer det firkantede skiltet, er fartsgrensen videre 50 km/t (i motsetning til det runde skiltet, hvor fartsgrensen videre er 80 km/t). Jeg tror vi skal oppdaterte artikkelen med denne informasjonen, siden man lett kan bli forvirret😬
Hei !
Kjørte inn i 40sone med et skilt på høyre side ! Skal ikke ny fartsgrense merken på begge sider av vei ??
Hei, Eirik!
Vanlige fartsgrenseskilt (de runde, nr. 362, altså ikke fartsgrensesone-skilt) pleier å stå på begge sider av veien når fartsgrensen endres. Men det finnes unntak:
«…men det er en annen stor fordel ved å bruke skiltet “slutt på særskilt fartsgrense” – man slipper nemlig å sette opp en haug med skilt på store deler av vegstrekningene i landet.»
Dette gir ingen mening. Skiltet må jo lages og settes opp uansett. Hva er forskjellen på om det er rødt eller grått? Det hadde vært mye enklere for alle å bare si rett ut hva grensen er. Jeg tipper praksisen gir litt ekstra klingende mynt i statskassa pga forvirra bilister som er usikre på fartsgrensen. Praksisen er åpenbart ikke klar for veldig mange.
Hei, Jørgen!
Takk for kommentaren din 🙂 Skjønner at det kunne ha vært lettere å si rett ut hva fartsgrensen er (den er alltid 80 km/t hvis man ser skiltet Slutt på særskilt fartsgrense). Det finnes mange regler rundt dette, og du kan lese mer om dette i Vegnormal N300 til Statens vegvesen (https://store.vegnorm.vegvesen.no/n300). Denne regelboken åpner faktisk for å bruke «vanlige» fartsgrenseskilt (de skiltene som er nr. 362) når fartsgrenser oppheves.
Legger ved to sitater fra Vegnormalen:
«Opphevelse av særskilte fartsgrenser kan i noen tilfeller angis med skilt 362.50 eller 362.80.» (De to sistnevnte skiltene er 50-fartsgrenseskilt og 80-fartsgrenseskilt)
«Særskilte fartsgrenser utenfor tettbygd strøk oppheves med skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense», innføring av ny særskilt fartsgrense eller skilt 362.80.» (Det sistnevnte skiltet er et 80-fartsgrenseskilt)
Ifølge skiltforskriften (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4) så gjelder skilt nr. 362 «… på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt …» Jeg har ikke funnet definisjonen av «vegstrekning», bare «fri vegstrekning». Hva er fartsgrensen etter et vegkryss hvor det før krysset er skiltet 60, annen fartsgrense ikke er angitt etter krysset, og distansen fra 60-skiltet er kortere enn 500 meter?
Det finnes minst to slike steder i mitt nærområde.
Hei, Gunnar!
Vegnormalen til Statens vegvesen (N300) sier i punkt 4.5.30: «Særskilte fartsgrenser oppheves ikke av kryss.»
I krav 4.5.30—12, står det:
«Særskilte fartsgrenser skal gjentas etter kryss.
Veiledning til kravet:
Ved kort avstand mellom kryss er det ikke nødvendig å gjenta skiltet etter alle kryssene. Med kort avstand menes at skilt 362 etter første kryss kan sløyfes hvis skilt 362 etter andre kryss er synlig. Skilt bør være synlig innen 100 m avstand når det svinges inn på vegen.»
Håper dette var til hjelp:) Hvis vil vite mer om dette, anbefaler jeg å lese N300 (https://store.vegnorm.vegvesen.no/n300)